Bijna de helft van de Nederlanders is actief in het vrijwilligerswerk. Dat zijn meer dan 7 miljoen mensen die zich onbetaald inzetten voor een ander. De cijfers zijn nog hoger, als we kijken naar de nog eens 5 miljoen mensen die informele hulp bieden. Wat bezielt deze mensen toch?
Betrokkenheid
De reden die iemand heeft om vrijwilligerswerk te doen, verschilt per persoon. Wat we zien, is dat de meeste vrijwilligers meer dan een reden hebben voor hun vrijwilligerswerk. De meest gehoorde reden is, dat de vrijwilliger graag een ander wil helpen. Betrokkenheid en bewogenheid bij anderen en bij de maatschappij in het algemeen, spelen een belangrijke rol in het onzelfzuchtige karakter van vrijwillige activiteiten.
Eigen belang
Maar de meeste mensen zijn niet volkomen altruïstisch. Als we kijken naar andere veel genoemde motieven, dan valt op, dat deze op de vrijwilliger zelf gericht zijn. Veel vrijwilligers kiezen voor een specifieke vorm van vrijwilligerswerk omdat zij graag bepaalde kwaliteiten die zij hebben, inzetten. Ook doen zij vrijwilligerswerk, simpelweg omdat zij er lol aan beleven.
Winnaars
Vrijwilligerswerk gaat om het creëren van win-win situaties. Natuurlijk heeft de vrijwilliger belang bij het aanbieden van eigen kwaliteiten en beloning in de vorm van erkenning en dankbaarheid. Natuurlijk heeft de zorgvrager baadt bij een betrokken medemens en zijn er daardoor activiteiten mogelijk die anders onbetaalbaar zouden zijn. Maar waar zit de winst voor organisaties? Hoe richt je vrijwilligerswerk zo in binnen de organisatie dat het missie-gedreven is? Is het mogelijk een win-win-win situatie te creëren?
Dit bericht is voor het eerst gepubliceerd in de kennisbrief van Simpel en Duidelijk in oktober 2012.