Een kind heeft net als vrijwilligers dromen van een grootse toekomst.

Waar vrijwilligers van dromen

Waar vrijwilligers van dromen

Mijn favoriete vraag om aan vrijwilligers te stellen is: “Wat zou jij doen als je de baas was van deze organisatie?” De antwoorden zijn in de regel verrassend eenvoudig, ontroerend én voorspelbaar. Want er zijn een aantal types antwoorden die steeds terugkomen. Dit is waar vrijwilligers van dromen. Laten we die dromen eens nader bekijken.

Cliënten krijgen het beter

Veel van de vrijwilligers die ik spreek, werken in een setting met cliënten, hulpvragers of welke term ook maar gangbaar is binnen hun organisatie. Hun drijfveer om dit werk te doen, komt naar voren in hun antwoord. Zij willen dat deze mensen een beter leven hebben. Bijvoorbeeld doordat er meer aandacht is voor hen, menselijk contact. Dat de zorg of hulpverlening beter geregeld is en niemand tussen wal en schip valt. Individuele aandacht en individuele oplossingen, maatwerk, dit zijn zaken die ze nu missen en waar zij op zouden sturen.

Daarbij tonen zij veel begrip voor de moeilijk omstandigheden waarbinnen ‘hun’ organisatie zich moet bewegen. Ze snappen dat financiën, politiek klimaat en maatschappelijk sentiment van invloed zijn. Tegelijk zouden ze het zelf anders doen. Vaak zijn zij voorstanders voor duidelijke keuzes. Voor organisaties die kleur bekennen, de barricades op durven voor hun cliënten. Dit verwijten zij hun organisatie ook, dat dezen zich vaak te weinig profileren als pleitbezorger. En dat ze te veel naar het bedrijfseconomisch perspectief kijken.

Organisatorisch slimme oplossingen

Vrijwilligers kijken anders naar bedrijfsprocessen. Omdat zij doorgaans minder tijd doorbrengen in een organisatie en een andere positie hebben. Daardoor slijt de bedrijfscultuur langzamer in. Er is sprake van een lagere blootstelling. Dus is de zo-doen-we-dat-nu-eenmaal-hier-gedachte is voor hen een onvoldoende argument.  Dit geeft hen een frisse blik en zicht op zaken die niet lopen. Zij zien wat medewerkers afhoudt van ‘het echte werk’.

Het tweede dat vrijwilligers dus graag willen aanpakken, heeft te maken met de organisatie van het werk. De veranderingen die zij willen zien, liggen op het gebied van minder regels. Op die van meer tijd beschikbaar stellen voor de de kern van het werk. En onnodige taken schrappen met als gevolg een veel lagere administratieve belasting. De oplossingen die zij opperen zijn soms zo verrassend simpel en voor de hand liggend. Je vraagt je af waarom niemand dit eerder gezien heeft. Kleine veranderingen met grote impact.

Samen de schouders er onder

Het derde type antwoord heeft te maken met samen ervoor gaan. Iedereen in de organisatie werkt aan hetzelfde en vooral met elkaar. Veel en veel meer samen. Iedereen krijgt daarbij een stem en mag zeggen wat er moet gebeuren. Niet alleen de leidinggevenden, maar ook de medewerkers en de vrijwilligers. En de grootste rol is weggelegd voor de cliënten.

Daarbij hebben vrijwilligers weinig begrip voor kortzichtigheid en eilandjes-denken. Ze zien wat er moet gebeuren en dat iedereen in de organisatie daarvoor nodig is. Het belang van de cliënt weegt voor hen niet alleen zwaarder dan het organisatiebelang. Het belang is ook meer omvattender dan dat van afdelingen of teams. Kortom, vrijwilligers pleiten voor een integrale benadering van cliënten. Zij zoeken samenhang en samenwerking van en tussen teams.

Gezien en gehoord worden

Mensen die blij zijn met hun vrijwilligersorganisatie koppelen dit aan dat zij als persoon gezien worden. Ze worden gewaardeerd om wie ze zijn en hun talenten worden erkend en ingezet. Ze worden actief uitgenodigd om mee te denken en te discussiëren over het werk, de toekomst en nieuwe ontwikkelingen. De meeste vrijwilligers dromen hier slechts van, vandaar dat veel reacties hierover gaan.

Van droom naar werkelijkheid

Oké, je weet nu wat vrijwilligers zouden doen als zij de baas waren. Maar wat moet je met deze kennis? Doe er je voordeel mee voor je vrijwilligersmanagement. Deze antwoorden zeggen namelijk iets over de redenen waarom mensen vrijwilligerswerk doen. Daar kun je in de werving gebruik van maken. Veel belangrijker nog, het geeft handvatten om de binding van vrijwilligers aan je organisatie te vergroten. Want werven is één ding, het is de startfase van de relatie. Maar de meeste vrijwilligers heb je al, die moet je zien binnen te houden. Daar zit het echte werk. En hoe houd je ze binnen? Door van hun dromen realiteit te maken.

Wat is er volgens jou nodig om van deze dromen werkelijkheid te maken?

Geplaatst in Vrijwilligersbeleid, Vrijwilligerswerk en getagd met , , , , , , .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *