Wie of wat is Simpel en Duidelijk?
Wat doet Simpel en Duidelijk?
Simpel en Duidelijk is er voor organisaties die samenwerken met vrijwilligers, maar ook voor burgerinitiatieven en iedereen die burgerparticipatie faciliteert en stimuleert. Het is onze missie om organisaties te helpen bij het teweegbrengen van de juiste verandering. Een verandering die leidt tot aantrekkelijk vrijwilligerswerk. Een verandering waardoor vrijwilligers langer en gelukkiger actief blijven in de organisatie en in de maatschappij.
Wie is Cindy Koopsen?
Er gebeurt al meer dan je zelf denkt.
Cindy Koopsen is het gezicht achter Simpel en Duidelijk. Na haar opleiding heeft zij een master in Public and non-profit Management gedaan aan de TIAS School for Business and Society. Ze heeft Simpel en Duidelijk in 2010 opgericht en gedurende haar carrière gewerkt met veel verschillende stichtingen, verenigingen, maatschappelijke organisaties en brancheverenigingen. Daarnaast heeft ze ook gewerkt met diverse trainings- en adviesbureaus.
Cindy heeft een hart voor vrijwilligers en zet zich daarom graag in voor organisaties die met vrijwilligers werken, met als doel vrijwilligers langer en gelukkiger betrokken te houden. Hier hebben zowel de organisatie als de vrijwilliger ontzettend veel baat bij!
Daarnaast is Cindy auteur van het boek ‘Vrijwilligers centraal’ waarin ze uitlegt hoe je op een meer bedrijfsmatige en duurzame manier met vrijwilligers samenwerkt, waardoor vrijwilligers langer actief blijven binnen een organisatie.
Cindy kan onder meer helpen bij de transitie van de traditionele manier waarop met vrijwilligers wordt gewerkt, naar een toekomstbestendige manier van werken en besturen. Door bijvoorbeeld het uitvoeren van projecten, casestudy’s en participatief actieonderzoek. Ook is zij in te zetten voor lezingen, over vrijwilligerswerk van de toekomst en hoe je dat vormgeeft.
Wil je meer weten over Cindy en wat ze op dit moment allemaal doet? Volg haar dan via LinkedIn.
Benieuwd wat Cindy voor jouw organisatie kan betekenen en of er een wederzijdse klik is? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in.
Waarom die focus op vrijwilligers?
Vrijwilligers hebben een speciaal plekje in het hart van Cindy. Haar hele leven is zij al gefascineerd door mensen die zich belangeloos en met tomeloze energie inzetten voor anderen. Soms op geheel eigen wijze, soms buiten alle structuren om – of er zelfs dwars door heen. Maar altijd vol passie en gedreven door dat bijzondere doel.
Hoe kan ik contact opnemen?
Je kunt bellen en een berichtje sturen naar 06-12954062. Liefst berichtjes via Signal, maar Whatsapp is ook een optie.
Of je kunt mailen naar info@simpelenduidelijk.nl.
Wat kan Simpel en Duidelijk voor jou doen?
Verzorgen van workshops, lezingen etc.
Cindy is altijd in voor een goed gesprek, een inspirerende workshop of een boeiende lezing. Wat je van haar kunt verwachten? Interactiviteit staat voorop!
Bij de workshops en lezingen draait het niet om de kennis van Cindy, maar om die van de deelnemers. Samen gaan we de diepte in en ontdekken we nieuwe inzichten door elkaars expertise aan te boren. Daarbij daagt Cindy de aanwezigen graag uit met prikkelende stellingen en rake opmerkingen. Zodat we voorbij de standaard gesprekken gaan en praten over waar het echt knelt. Want al die simpele oplossingen, die zijn al geprobeerd. Het gaat om de grote uitdagingen. Om de stappen die een organisatie moet zetten, wil ze aantrekkelijk blijven voor vrijwilligers. Ook als dat een andere houding vraagt, of geld kost. Het gesprek gaat over hoe deelnemers hier hun organisatie in mee kunnen nemen, als ambassadeurs en wegvoorbereiders. Zonder dat ze roepende in de woestijn zijn, of zich hierop stuklopen.
Wat kun je nog meer verwachten? De vrijwilligers staan centraal in het gesprek: wat willen zij en wat hebben zij nodig.
Innovatie van vrijwilligerswerk
Innovatie van vrijwilligerswerk is nodig om als organisatie aantrekkelijk te zijn en te blijven voor vrijwilligers. Er is immers een krapte op de 'vrijwilligersmarkt' en een toenemende vraag naar vrijwilligers. Met zoveel keuze wil je toch dat mensen juist jouw organisatie kiezen als dé plek waar zij zich vrijwillig willen inzetten. De plek die bij hen past, waar hun impact het grootst is en waar zij met plezier naar toe gaan en anderen over vertellen.
Wij kunnen jouw organisatie helpen door het transitieproces te begeleiden van een traditionele manier waarop met vrijwilligers wordt gewerkt naar een toekomstbestendige manier van werken. Iets wat in deze snel veranderende wereld ontzettend belangrijk is.
Dit doen wij bij jou in de organisatie. Wij vinden het belangrijk dat we samen werken aan een oplossing. Daarom betrekken we degene die lokaal verantwoordelijk is voor het begeleiden van vrijwilligers én de vrijwilligers zelf altijd bij de oplossing. Zo bouwen we samen aan een betere toekomst. Organisaties kunnen bij ons kiezen uit een traject van 6 maanden of 1 jaar.
De innovatie van vrijwilligerswerk kan alleen plaatsvinden, als de ruimte er is om te verkennen en te experimenteren. Als er vertrouwen is in het proces maar vooral ook in de mensen. Als er een wederzijdse klik is. Daarom maken we graag eerst kennis met je en vertellen we je in dit gesprek meteen meer over de mogelijkheden. Dit gesprek biedt ook ruimte voor jou om je vragen te stellen. Wil je onderzoeken of we een match zijn? Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.
Participatief actieonderzoek en casestudy
Simpel en Duidelijk kan helpen bij het uitvoeren van casestudy’s en participatief actieonderzoek. Cindy Koopsen, het gezicht achter Simpel en Duidelijk, heeft hier jarenlange ervaring mee. Zij is onder andere betrokken geweest bij de volgende onderzoeken en casestudy’s:
- 2023-2024 Betekenisvol oud worden in de regio:Participatief actieonderzoek namens Club Goud i.s.m. HAN lectoraat in vijf proeftuinen van Netwerk Nonna naar de realisatie van (integraal en mensgerichte) toekomstbestendige arrangementen en woonconcepten die bijdragen aan een betekenisvol leven voor ouderen.
- 2022-2023 Bondgenoten voor de natuur: Kwalitatief onderzoek bij IVN naar gelijkwaardige samenwerking tussen beroepskrachten en vrijwilligers in de regio. Masterthesis voor de Executive Master Public and non-profit Management, TIAS School for Business and Society.
- 2018 Kwaliteitsverbetering vrijwillig leidinggevenden: vervolgonderzoek voor het Rode Kruis gericht op de ontwikkeling van een organisatievisie met betrekking tot leiderschap onder vrijwilligers inclusief een analyse van de vereisten en strategieën die nodig zijn om deze visie effectief te realiseren, te integreren en implementeren binnen het opleidingsbeleid.
- 2017 Individuele Begeleiding Teamleiders: Onderzoek voor het Rode Kruis naar de effectiviteit van individuele training en begeleiding op de ontwikkeling van leiderschap skills in de noodhulpverlening.
- 2015-2016 CoBaCoRe: Onderzoek naar COmmunity BAsed COmprehensive REcovery (hoe professionals, getroffen burgers en hulp biedende burgers beter kunnen samenwerking in de herstelfase na een ramp). Het project is uitgevoerd door een internationaal consortium, waaronder het Rode Kruis en gefinancierd vanuit het EU FP7 Veiligheidsprogramma. Rol: projectleider midden- en eindevaluatie.
- 2013-2017 Vrijwilligers centraal: eigen onderzoek onder vrijwilligers en vrijwilligerscoördinatoren naar de bouwstenen van strategisch vrijwilligersmanagement. Dit heeft geresulteerd in publicatie van het boek ‘Vrijwilligers centraal‘ bij Uitgeverij SPW (2020).
Wil jij aan de slag met onderzoek op het gebied van vrijwilligers of vrijwilligersmanagement? En wil je weten of Cindy ook iets voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag dan geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan.
Vrijwilligers Centraal
Klopt het dat Cindy een boek heeft geschreven?
Dat klopt. Na jaren van eigen onderzoek heeft Cindy een boek geschreven vanuit het perspectief van vrijwilligers. Dit boek heet Vrijwilligers Centraal en is in 2020 uitgegeven door Uitgeverij SWP. Ondertussen is de derde druk al uitgekomen.
In haar boek bepleit Cindy dat deze kracht van mensen eisen stelt aan organisaties en hun inrichting. Organisaties moeten zich realiseren dat zij dankbaar mogen zijn dat zij de vruchten mogen plukken van deze inzet. Dit vraagt om faciliteren, goede zorg voor het individu, dankbaarheid, erkenning, de vrijwilliger in de lead zetten. Het is immers de vrijwilliger die kan bepalen wanneer hij of zij de organisatie instapt en uitstapt. Haar methode biedt handvatten om samen te werken vanuit dit gedachtengoed.
Waar gaat Vrijwilligers Centraal over?
Vrijwilligers centraal - Met minder moeite meer mensen binden
Vrijwilligers vinden is niet zo moeilijk. Met een goede wervingsstrategie haal je ze zo binnen. Zorgen dat ze blijven, dat is een veel grotere uitdaging. Dit bereik je alleen door de belangen van vrijwilligers centraal te stellen. Hoe? Door op een meer bedrijfsmatige en vooral meer duurzame manier met hen samen te werken. Die aanpak werkt, ook om lastige doelgroepen te vinden én te binden.
Hoe een dergelijke aanpak tot stand komt en welke onderwerpen daarbij een rol spelen, komt in dit boek aan de orde. Naast inzicht geeft het ook praktische handvatten voor het werken met vrijwilligers. Deze zijn gebaseerd op hun ervaringen en vooral: hun frustratie. Door in kaart te brengen wat wel en wat niet werkt, wordt duidelijk wat vrijwilligers nodig hebben. Zoals een omgeving waarin zij zich thuis voelen, met plezier werken en anderen stimuleren mee te doen.
Vrijwilligers Centraal richt zich op vrijwilligerscoördinatoren en iedereen die zich bezighoudt met vrijwillige inzet binnen een organisatie, van managers tot begeleiders en van de werving tot het afscheid.
Voor wie is het boek geschreven?
Voor vrijwilligerscoördinatoren, vrijwilligersmanagers of welke functienaam dan ook. Eigenlijk voor iedereen die samen met vrijwilligers werkt en dat graag zo wil doen, dat vrijwilligers graag blijven.
Waar kan ik het boek bestellen?
Bestel je het liefst bij die geweldige uitgever die de waarde zag van het boek? Bestel dan bij boekpagina van Uitgeverij SWP
Bestel je liever bij je eigen boekhandel, goed voor jou! Supertof dat je de lokale ondernemer ondersteunt. Het ISBN nummer is dan wel handig ISBN 9789088509681
Maar natuurlijk kan het boek ook via de andere bekende wegen besteld worden, het ligt immers in het Centraal Boekenhuis.
Signeert Cindy mijn boek ook?
Kijk, dat is nou eens een leuke vraag. Daar werk ik graag aan mee. Neem daarvoor persoonlijk met mij contact op, dan regelen we wat.
Kan ik nog oude informatie van de website teruglezen?
Kan ik de blogs nog teruglezen?
De oude blogs vind je hier. Eigenlijk zijn ze te oud. Toch blijft de inhoud verrassend actueel.
Videoserie Vrijwilligers Centraal
De videoserie vind je op mijn YouTube kanaal. Wie weet ga ik er ooit weer mee verder 😉