Gratis vrijwilligers

Vrijwilligers zijn gratis

Ik kom deze gedachte zo vaak tegen in de praktijk: vrijwilligers zijn gratis medewerkers. Maar vrijwilligers zijn nooit gratis. Je betaald voor je vrijwilligers. Niet in salaris, maar wel op andere gebieden: scholing, begeleiding en waardering. Vrijwilligers kosten geld, goed vrijwilligersmanagement kost geld. En dat weegt op tegen de waarde die de vrijwilligers generen voor de organisatie.

Vrijwilligers hebben recht op ontvangen

Vrijwilligers zijn gevers. Zij geven hun tijd, hun aandacht, hun kennis en hun kunde. Iedereen vanuit hun eigen motivatie. Om daarin balans te houden, is het van belang dat zij ook ontvangen. Voor iedereen is het anders, wat ze nodig hebben.

Als je je vrijwilligers niets geeft, reduceer je jezelf, je organisatie, tot nemer. En niets is zo kwalijk voor een relatie als alleen maar nemen. Wil je dus op de lange termijn profiteren van je vrijwilligers, vergeet dan niet zelf ook te geven.

Betaal je vrijwilligers

Maar wat geef je een gever? Wat balans brengt, hangt namelijk nauw samen met de intrinsieke motivatie om vrijwilligerswerk te doen. De één vraagt zelfstandigheid, een ander begeleiding, weer een ander haalt de waardering uit een "dank je wel". Dit is één van de facetten van mijn methodiek bezield effectief.

Je kunt dus pas geven, als je niet je vrijwilliger goed kent. Je moet weten wat deze persoon belangrijk vindt, wat de motivatie is om vrijwilligerswerk te doen. Door geven te koppelen aan hun eigen wensen en doelen, kun je je vrijwilliger betalen op de manier die past.

Geen geld

Menig organisatie vertelt me: "Maar ik investeer al in mijn vrijwilligers. Ik heb ieder jaar een borrel en we sturen ze een kerstkaartje. Verder hebben we geen geld voor ze, dat is er gewoon niet. Ik ben al blij dat ik dit georganiseerd krijg." Helaas is dat de realiteit voor veel organisaties. Ik spreek regelmatig vrijwilligerscoördinatoren die uit eigen zak kaartjes of een bos bloemen betalen om een vrijwilliger te bedanken.

Ik spreek ook regelmatig vrijwilligers die niet alleen tijd en expertise die zij investeren. Zij zijn ook sponsor, omdat zij zelf de materialen voor hun activiteit aanschaffen. Op zich kan dat een prima keuze zijn, maar bij zoveel rollen verwacht ik dan ook, dat zij mogen meedenken en meebeslissen. Daar gaat het nog wel eens mis.

Gratis waardering

Maar laten we terug gaan naar het onderwerp: betalen van je vrijwilligers. Want gelukkig zijn er heel veel vormen die geen of weinig geld hoeven te kosten. Laten we eens brainstormen:

Motivatie op het gebied van werken naar werk

  • Als referentie optreden voor een vrijwilliger die werkt zoekt
  • Helpen een goede sollicitatiebrief op te stellen
  • Helpen een goed CV op te stellen
  • Tips geven over leuke banen
  • Je vrijwilliger introduceren bij iemand die een werknemer zoekt
  • Ruimte bieden om aan specifieke competenties te werken
  • Begeleiding op het vlak van persoonlijke ontwikkeling bieden

Motivatie op het gebied van persoonlijke ontwikkeling

  • Mogelijkheid bieden om diverse functies / taken te proberen
  • Feedback geven
  • Intervisie of supervisie bieden of hier een ruimte voor beschikbaar stellen
  • Vrijwilligers de ruimte bieden hun talenten te delen met andere vrijwilligers (workshops, trainingen etc.)
  • Feedback vragen

Motivatie op het gebied van sociale interactie

  • Omschrijvingen van wat de vrijwilligers betekenen voor cliënten delen met de vrijwilligers
  •  Bedankbrief van de directeur of het bestuur waarin aangegeven wordt wat de toegevoegde waarde van de vrijwilligers is voor de organisatie (wat zou anders niet kunnen of niet gebeuren)
  • Sociale momenten organiseren waarvoor iedere medewerker (betaald en onbetaald) uitgenodigd wordt (een koffie-momentje, samen lunchen)
  • Een teller op een centrale plaats met het aantal vrijwillige uren van dat jaar

Er is nog zoveel meer mogelijk

Het is maar een kleine brainstorm, jij kunt zelf vast nog veel meer bedenken. Vraag je vrijwilligers naar hun motivatie. Van daaruit kun je zelf brainstormen welke beloningen er bij passen. Sterker nog, laat je vrijwilligers meedenken, brainstorm samen. Want vrijwilligers snappen heel goed dat er vaak geen of weinig geld is. En zelf hebben ze de waardering niet nodig, maar ze gunnen het wel aan hun collega-vrijwilligers.

Wat doe jij om je waardering te laten zien?

Geplaatst in Problemen met vrijwilligers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.